Po Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami so otroci s posebnimi potrebami otroci z motnjami v duševnem razvoju, slepi in slabovidni otroci oziroma otroci z okvaro vidne funkcije, gluhi in naglušni otroci, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci, otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, otroci z avtističnimi motnjami ter otroci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami, ki potrebujejo prilagojeno izvajanje programov vzgoje in izobraževanja z dodatno strokovno pomočjo ali prilagojene programe vzgoje in izobraževanja oziroma posebne programe vzgoje in izobraževanja.
V devetletni program OŠ se v skladu z zakonom vključujejo tisti učenci s posebnimi potrebami, ki lahko glede na vrsto in stopnjo primanjkljaja oz. ovire dosegajo standarde osnovnošolskega programa ob ustrezni prilagoditvi organizacije, načina preverjanja znanja, napredovanja in časovne razporeditve pouka, ter ob dodatni strokovni pomoči.
Pomoč učencem po Konceptu učne težave šoli
Zakonodaja nas zavezuje k doslednemu delu v okviru stalne pomoči za delo z učenci, ki nimajo odločbe o usmeritvi, vendar izkazujejo težave pri učenju. Na naši šoli je petstopenjski model že vrsto let utečen in ga dosledno izvajamo.
Petstopenjski model obsega:
1. stopnja – pomoč učitelja pri pouku (prilagoditve znotraj pouka, dopolnilni pouk ), učitelj pripravi IDPP (izvirni delovni projekt pomoči ), ki ga predstavi staršem ter po potrebi predlaga naslednjo stopnjo pomoči,
2. stopnja – pomoč šolske svetovalne službe (spremljanje, svetovanje, koordinacija nadaljnjih postopkov), pripravi IDPP,
3. stopnja – dodatna individualna in skupinska pomoč ali ISP (delo na področjih za premagovanje primanjkljajev), pripravi IDPP,
4. stopnja – mnenje in pomoč zunanje ustanove,
5. stopnja – program s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo.
V kolikor učenec kljub nudeni pomoči v okviru petstopenjskega modela ni dovolj uspešen, staršem predlagamo uvedbo postopka, da bi pridobil odločbo z dodatno strokovno pomoč.
V devetletni program OŠ se v skladu z zakonom vključujejo tisti učenci s posebnimi potrebami, ki lahko glede na vrsto in stopnjo primanjkljaja oz. ovire dosegajo standarde osnovnošolskega programa ob ustrezni prilagoditvi organizacije, načina preverjanja znanja, napredovanja in časovne razporeditve pouka, ter ob dodatni strokovni pomoči.
Kadar učenec izkazuje učne težave in ko stopnje pomoči po petstopenjskemu modelu ne zadostujejo, šola predlaga staršem uvedbo postopka usmerjanja, da učenec pridobi odločbo o usmeritvi, kjer so opredeljene prilagoditve pri pouku in ure dodatne strokovne pomoči.
POSTOPEK USMERJANJA
Postopek se praviloma uvede na zahtevo staršev, lahko pa predlaga tudi šola ali zdravstveni, socialni in drugi zavodi. Starši izpolnijo Zahtevek za začetek usmerjanja.
Šola na željo staršev pripravi Poročilo o otroku. Celotno dokumentacijo (Zahteva o uvedbi postopka, Poročilo o otroku, strokovna dokumentacija) pošljejo starši na Zavod za šolstvo.
ODLOČBA O USMERITVI
Učenec/ka pridobi Odločbo o usmerjanju po izvedbi potrebnih pregledov strokovnjakov in na podlagi Poročila šole o otroku. Komisija za usmerjanje s posebnimi potrebami pa poda strokovno mnenje glede usmeritve. Odločbo s številom dodeljenih ur pomoči izda Zavod RS za šolstvo, na podlagi strokovnega mnenja Komisije za usmerjanje.
INDIVIDUALIZIRANI PROGRAM
Šola oz. zavod mora najkasneje v roku v 30 dni po dokončnosti odločbe o usmeritvi izdelati individualizirani program – IP. Z individualiziranim programom se v programu s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo določi organizacija in izvedba dodatne strokovne pomoči za:
· premagovanje primanjkljajev,
· izvajanje svetovalnih storitev,
· izvajanje učne pomoči.
Z individualiziranim programom dela se določijo:
· cilji in oblike dela na posameznih vzgojno-izobraževalnih področjih,
· strategije vključevanja otroka s posebnimi potrebami v skupino,
· potrebne prilagoditve pri preverjanju in ocenjevanju znanja, doseganju standardov in napredovanju,
· uporaba prilagojene in pomožne izobraževalne tehnologije,
· izvajanje fizične pomoči,
· izvajanje tolmačenja v slovenskem znakovnem jeziku,
· prehajanje med programi ter potrebne prilagoditve pri organizaciji,
· časovna razporeditev pouka.
Evalvacija IP-ja poteka ob zaključku 1. ocenjevalnega obdobja in ob koncu šolskega leta. Na evalvacijah so prisotni člani strokovne skupine in starši. Ob zaključku šolskega leta tudi načrtujemo individualiziran program za posameznega učenca za naslednje šolsko leto.
Delo vseh stopenj pomoči koordinira in spremlja šolska svetovalna delavka Katja Kadivec.
Dodatno strokovno pomoč na naši šoli izvajajo:
– Polona Vučko – Defektologinja
– Mojca Plemeniti – Specialna in rehabilitacijska pedagoginja
– Živa Jarec – Inkluzivna pedagoginja
– Judita Tomšič – Specialna in rehabilitacijska pedagoginja
– Manca Furlan – Socialna pedagoginja
Po potrebi izvajajo dodatno strokovno pomoč tudi zunanje izvajalke (mobilna specialna pedagoginja, socialna pedagoginja, logopedinja, inkluzivna pedagoginja, psihologinja).
Uporabne povezave:
- Zakon o osnovni šoli ZOsn (Ur. l. RS, št. 12/1996)
- Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o osnovni šoli (Ur. l. RS, št. 63/2013)
- Koncept dela Učne težave v osnovni šoli, 11. 10. 2007
- Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1, Ur. l. RS, št. 58/2011)
- Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami (dostopno na spletni strani ZRSŠ)